"כל תשובה שאנחנו מספקים מייצרת אלפי שאלות חדשות"

פרופ' יוסי יובל מבית הספר לזואולוגיה וראש בית הספר סגול למדעי המוח, חוקר התנהגות בעלי חיים כדי לפענח את ההתנהגות האנושית

פרופ' יוסי יובל
פרופ' יוסי יובל

כבר בתואר הראשון היה לי ברור שאני רוצה לחקור את המוח. עם כמעט 100 מילארד תאי עצב, המקושרים ביניהם באמצעות יותר מ-100 טריליון קישורים, המוח האנושי הוא כנראה המכונה הביולוגית המורכבת ביותר. הוא יוצר מוסיקה ופרוזה וגם כדורגל. הוא מאפשר לנו להיזכר בילדותנו כמו גם לתכנן את העתיד, והוא עושה אותנו מודעים ומאפשר לנו לקבל החלטות מורכבות. בגלל העניין התמידי שלי במוח, אני נרגש למלא את תפקיד ראש בית הספר סגול למדעי המוח. ביה"ס סגול שונה מכל בתי הספר האחרים באוניברסיטת תל אביב. הוא כנראה ביה"ס הכי אינטרדיסציפלינרי בתל אביב עם חברי סגל מכל קצוות הקמפוס, והסטודנטים שלו הם מהמצטיינים שבאוניברסיטה. לכן, מדובר בתפקיד מאתגר במיוחד, אבל גם בהזדמנות להשפיע.

 

לתת למחקר להוביל אותך

החלום (הנאיבי) שלי הוא לפענח את ההתנהגות של בעלי החיים סביבנו, כולל אותנו, בני האדם. להבין מדוע אנחנו מתנהגים שונה זה מזה, להבין איך התפישה החושית משפיעה על ההתנהגות ואיך היא מקודדת במוח שלנו. גם אחרי עשרות שנות מחקר מוח, אנחנו לא יודעים לומר כיצד ההבדלים בין המוחות של אנשים שונים מייצרים את ההבדלים ההתנהגותיים ביניהם. באופן מפתיע, אנחנו גם לא יודעים להצביע במדויק על מה במוח שלנו שונה מזה של קופים, עטלפים או אפילו זבובי פירות, והופך אותנו לבני אדם. כדי לחקור התנהגות אני משתמש בחיית מודל (העטלף), שההתנהגות שלה דומה באופנים רבים לזו של האדם, אבל פשוטה יותר להבנה ולמניפולציה. מושבת העטלפים למשל היא חברה של אלפי פרטים בעלי תקשורת קולית מפותחת, שיוצרים קבוצות קטנות ומקיימים קשרים חברתיים מורכבים לאורך שנים. אני מאמין שמחקר של יונקים עם התנהגות פשוטה יגלה לנו הרבה על עצמנו.

 

מחקר פורץ דרך מצליח במקרים רבים בזכות יצירת כלים טכנולוגיים חדישים. כדי לחקור שאלה בסיסית, עסקנו בשנים האחרונות בפיתוח של סנסורים זעירים, שמאפשרים מעקב מדויק אחרי עטלפים וחיות אחרות בשדה. במקביל, הקמנו מושבה של עטלפים שמנוטרת סביב השעון ומאפשרת לעקוב אחרי פרטים מינקות עד בגרות. השילוב של טכנולוגיות אלה איפשר לנו לענות על שאלות שונות, כמו למשל להוכיח את שימוש במפה קוגניטיבית מבוססת ראייה בגורי עטלפים. בנוסף למחקר בסיסי של עטלף, אנחנו עוסקים במחקר יישומי, שמטרתו לממש את הידע שאנחנו רוכשים בפיתוחים טכנולוגיים. כך למשל פיתחנו את הרובוטלף - הרובוט האוטונומי הראשון, שמנווט באמצעות גלי קול ולמעשה מחקה את הביולוגיה הייחודית של העטלפים.

 

צוות החוקרות והחוקרים של המעבדה מובילים משלחות בארץ ובעולם, כדי ללמוד עוד על אורח חייהם של היונקים המכונפים. הסטודנטים מתרוצצים על פני הגלובוס וכבר הצמידו סנסורים מזעריים לעטלפים וליצורים אחרים בארצות כמו מקסיקו, פנמה, בליז, תאילנד, הודו, דרא"פ ועוד. רק לפני שנה (בקיץ 2019), יצאתי עם משלחת סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב להתנסות בחקר קולות בע"ח בשמורת טבע בווייטנאם, באזור האלונג ביי. שם, בתוך מערות, בשחייה במאגרי מים, בטיפוס על עצים ועל גבעות - פגשנו ותיעדנו את התקשורת הקולית של למעלה מ-15 מיני עטלפים.

 

כמה מלים לסטודנטים שמגיעים ללמוד בביה"ס סגול

הסטודנטים בביה"ס סגול הם מהמצטיינים בקמפוס. למעשה, הם המשאב הכי חשוב של ביה"ס. תוכניות הלימוד לתואר ראשון כוללות מגוון דיסציפלינות רחב, המכסה את מרבית תחומי הדעת בקמפוס, כולל פסיכולוגיה, ביולוגיה, הנדסה, מדעי המחשב, בלשנות ופיזיקה. בביה"ס למעלה מ-100 תלמידים לתארים מתקדמים, ורבים מהם יהפכו לחוקרי המחר בתחום המוח, כמו גם למובילים בתעשיית הביו-טק הישראלית ולמובילים בתעשיות אחרות. הסטודנטים האלה הם מקור הגאווה של חברי הסגל בביה"ס. הסטודנטים שלנו מאתגרים אותנו מדי יום עם המחשבה הביקורתית והיצירתיות שלהם.

 

למה דווקא פה?

אוניברסיטת תל אביב היא המקום הטוב ביותר בישראל לחקור את המוח. רק בה אני יכול לנכוח בבוקר בהרצאה על רדאר בחוג להנדסה, לשבת בצוהריים על קפה עם עמית מביה"ס לפסיכולוגיה, וללכת להצגה של החוג לתאטרון בערב. אין מגוון כזה באף קמפוס אחר בישראל ואין רבים כאלה בעולם.

  

איפה לדעתך יהיה מדע חקר המוח בעוד שני עשורים ויותר?

הצד האופטימי שבי חושב שהחידושים הטכנולוגיים בעשור האחרון כל כך משמעותיים, כך שאנחנו מתקרבים בצעדי ענק לגביע הקדוש של ההבנה כיצד המוח פועל. אבל מיד הצד הריאלי שבי מתעורר ומזכיר לצד האופטימי כמה מורכבת המערכת הזו, וכיצד כל תשובה שאנחנו מספקים מייצרת אלפי שאלות חדשות. אין לי ספק שגם בעוד 50 שנים חקר המוח יספק עבודה רבה ומרתקת לסטודנטים סקרנים.

 

אני מזמין את כל מי שמחפש אתגרים ורוצה לחפש תשובות לשאלות, כמו מה במוח האנושי מאפשר לנו לפתח שפה? כיצד אנו מקבלים החלטות? מה משתבש במוח כשאנחנו סובלים מדמנציה? והאם בעלי חיים יכולים להיות מודעים? להירשם ללימודים בבית הספר למדעי המוח.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>